Mobile advertising | NDC mediagroep

Mobile advertising

Het gebruik van tablets en smartphones is de laatste jaren explosief gestegen. De vraag is niet meer óf je er als adverteerder iets mee moet, maar wát je ermee moet. Behalve op een ‘gewone’ website is het ook mogelijk om op een mobiele website of app een banner te plaatsen.

Mobiele campagnes kan je inzetten om een bepaalde doelgroep, bijvoorbeeld in een regio of leeftijdscategorie, te bereiken. We gebruiken onze smartphone en tablet dagelijks, om bijvoorbeeld producten te vergelijken en online te shoppen. Voor ondernemers is mobiel adverteren dus een mooie gelegenheid om potentiële klanten te bereiken.

Binnen NDC mediagroep maken we een onderscheid tussen drie vormen van mobiel : responsive, apps en interstitials.

 

Responsive

Alle websites van NDC passen zich aan naar het apparaat dat op dat moment gebruikt wordt. Meer dan de helft van de bezoekers bekijkt onze sites met een mobiel apparaat. Lezers hebben hier geen abonnement voor nodig, maar moeten wel inloggen om de Plus-artikelen te kunnen lezen.

 

Hoe zit dat dan met de advertenties?
Alleen het formaat van een standaard rectangle, 300 x 250, gaat automatisch mee in de mobiele versie.

Bij het plaatsen van een Billboard of Half Page Ad, adviseren wij om deze ook op te laten maken in het formaat 300 x 250, zodat de uiting ook op de mobiele versies getoond wordt.

 

Apps

Daarnaast hebben we de gratis apps binnen NDC mediagroep. Momenteel zijn dat de apps van het Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en TweeNul. Deze drie zijn zowel in de AppStore als in de Google PlayStore gratis te downloaden.

 

Hoe zit dat dan met advertenties?
Op onze apps willen we de lezer niet overstelpen met advertenties. Vandaar dat we besloten hebben om hier niet automatisch de advertenties op te tonen die op onze sites draaien.

De advertenties die hier wel op vertoond worden scoren gemiddeld gezien een goede tot zeer goede CTR. Binnen de apps werken we met twee soorten bannerformaten, dat zijn de 300 x 250 en de 320 x 240.

Het loont zich zeer zeker qua resultaten om de app mee te nemen in campagnes, vraag onze online specialisten voor raad en advies.

 

Interstitial (kranten app)

Ten derde hebben we de ‘kranten apps’. Oftewel de papieren krant in een digitaal jasje. De blader-app is beschikbaar voor de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden. Als lezer heb je hier wel een abonnement voor nodig. Beide titels zijn te downloaden in de AppStore en in de Google PlayStore.

 

Hoe zit dat dan met advertenties?
In de kranten app kunnen we één soort advertentie tonen, de interstitial. Alleen de 1/1 pagina. Deze moet echter wel opgemaakt worden in meerdere formaten omdat de advertenties zowel staand als liggend en zowel op mobiel als op tablet getoond kunnen worden.

Het grote verschil met de andere paginagrote advertenties die in de reguliere titels staan, is dat de interstitial klikbaar is. We adviseren dat dan ook duidelijk te maken in de advertentie.

De formaten zijn 2048 x 1536 en 1536 x 2048 pixels.

De advertenties worden getoond in de app en kunnen dus niet op een regio getarget worden. De advertentie/interstitial is alleen op de dag zelf zichtbaar, en kan dus niet teruggekeken worden.